Dana Barcan
Editor
luni, 6 mai 2024
rata la masina te poate lasa sarac
Românii care își doresc să aibă o mașină sunt destul de numeroși. Se știe că mașina vine la pachet cu unele costuri: revizii, cauciucuri de iarnă sau vară, asigurare etc. Mulți preferă să-și achiziționeze o mașină nouă, în garanție, ca să elimine grijile la drumuri lungi, adică să rnu rămână cu mașina în drum. Chiar dacă sunt excepții și se mai întâmplă și la mașinile noi, pentru asta există garanția.
FOTO: YouTube-99Vehicles
Unii dintre români preferă să-și cumpere mașina pe firmă pentru a deduce TVA (19%), scăpînd de un cost și mai deduc și cheltuielile cu benzina/motorina 50%, dacă nu fac foi de parcurs. Totuși sunt destui care ajung să-și facă credite sau să apeleze la leasing pe persoană fizică, chiar și în cazul unor mașini second hand. Atât creditul, cât și leasingul au avantaje și dezavantaje.
În cazul creditului rata poate fi mai mare, iar avantajul este că deții mașina (cu riscul că se depreciază în timp, iar costurile cu eventualele reparații pot fi mari după garanție), în cazul leasingului, lucurile stau altfel. La cel financiar poți deveni proprietar dacă plătești valoarea reziduală, iar la cel operațional poți returna mașina și poți lua alta mai nouă sau care îți place.
Cu alte cuvinte poți să schimbi mașina la câțiva ani. În cadrul leasingului este obligatorei și asigurarea Casco. Unii dau o mare parte din venituri doar pentru a se afișa cu o mașină scumpă, neavând bani economisiți sau primiți de undeva/moșteniți. Presa srtăină face referință la o formulă de calcul, care îți arată ce mașină îți permiți, de fapt. ExperțIi recomandă o regulă atunci când achiziționați o mașină: 20/4/10.
Aceasta presupune ca la achiziție să aveți 20% din preț pentru avans, să rambursați timp de 4 ani împrumutul și să vă asigurați că toate costurile lunare de transport nu depășesc 10% din venitul lunar. Mașina pe care ți-o permiți este 15% din venitul net, fără a include cheltuielile cu alimentarea, eventuale reparații etc. În niciun caz nu trebuie să ajungi la 20%. Aceasta se traduce, la un câștig salarial mediu net de 4.876 lei, o sumă de 731 lei/lună pentru rată.
Alte publicații din zona investițiilor susțin că 10%/lună trebuie să fie procentul corect. Adică 487 lei, pentru exemplul de mai sus. Procentul este relativ și depinde de alte tipuri de cheltuieli pe care le mai ai: mâncare, chirie, rata la casă, întreținere. Dacă acestea reprezintă mare parte din buget, atunci chiar și 10% ar putea fi mult pentru tine. În multe cazuri, o rată mare te poate sărăci, neputând să economisești deloc.
Unii dintre români preferă să-și cumpere mașina pe firmă pentru a deduce TVA (19%), scăpînd de un cost și mai deduc și cheltuielile cu benzina/motorina 50%, dacă nu fac foi de parcurs. Totuși sunt destui care ajung să-și facă credite sau să apeleze la leasing pe persoană fizică, chiar și în cazul unor mașini second hand. Atât creditul, cât și leasingul au avantaje și dezavantaje.
În cazul creditului rata poate fi mai mare, iar avantajul este că deții mașina (cu riscul că se depreciază în timp, iar costurile cu eventualele reparații pot fi mari după garanție), în cazul leasingului, lucurile stau altfel. La cel financiar poți deveni proprietar dacă plătești valoarea reziduală, iar la cel operațional poți returna mașina și poți lua alta mai nouă sau care îți place.
Cu alte cuvinte poți să schimbi mașina la câțiva ani. În cadrul leasingului este obligatorei și asigurarea Casco. Unii dau o mare parte din venituri doar pentru a se afișa cu o mașină scumpă, neavând bani economisiți sau primiți de undeva/moșteniți. Presa srtăină face referință la o formulă de calcul, care îți arată ce mașină îți permiți, de fapt. ExperțIi recomandă o regulă atunci când achiziționați o mașină: 20/4/10.
Aceasta presupune ca la achiziție să aveți 20% din preț pentru avans, să rambursați timp de 4 ani împrumutul și să vă asigurați că toate costurile lunare de transport nu depășesc 10% din venitul lunar. Mașina pe care ți-o permiți este 15% din venitul net, fără a include cheltuielile cu alimentarea, eventuale reparații etc. În niciun caz nu trebuie să ajungi la 20%. Aceasta se traduce, la un câștig salarial mediu net de 4.876 lei, o sumă de 731 lei/lună pentru rată.
Alte publicații din zona investițiilor susțin că 10%/lună trebuie să fie procentul corect. Adică 487 lei, pentru exemplul de mai sus. Procentul este relativ și depinde de alte tipuri de cheltuieli pe care le mai ai: mâncare, chirie, rata la casă, întreținere. Dacă acestea reprezintă mare parte din buget, atunci chiar și 10% ar putea fi mult pentru tine. În multe cazuri, o rată mare te poate sărăci, neputând să economisești deloc.
Unii dintre români preferă să-și cumpere mașina pe firmă pentru a deduce TVA (19%), scăpînd de un cost și mai deduc și cheltuielile cu benzina/motorina 50%, dacă nu fac foi de parcurs. Totuși sunt destui care ajung să-și facă credite sau să apeleze la leasing pe persoană fizică, chiar și în cazul unor mașini second hand. Atât creditul, cât și leasingul au avantaje și dezavantaje.
În cazul creditului rata poate fi mai mare, iar avantajul este că deții mașina (cu riscul că se depreciază în timp, iar costurile cu eventualele reparații pot fi mari după garanție), în cazul leasingului, lucurile stau altfel. La cel financiar poți deveni proprietar dacă plătești valoarea reziduală, iar la cel operațional poți returna mașina și poți lua alta mai nouă sau care îți place.
Cu alte cuvinte poți să schimbi mașina la câțiva ani. În cadrul leasingului este obligatorei și asigurarea Casco. Unii dau o mare parte din venituri doar pentru a se afișa cu o mașină scumpă, neavând bani economisiți sau primiți de undeva/moșteniți. Presa srtăină face referință la o formulă de calcul, care îți arată ce mașină îți permiți, de fapt. ExperțIi recomandă o regulă atunci când achiziționați o mașină: 20/4/10.
Aceasta presupune ca la achiziție să aveți 20% din preț pentru avans, să rambursați timp de 4 ani împrumutul și să vă asigurați că toate costurile lunare de transport nu depășesc 10% din venitul lunar. Mașina pe care ți-o permiți este 15% din venitul net, fără a include cheltuielile cu alimentarea, eventuale reparații etc. În niciun caz nu trebuie să ajungi la 20%. Aceasta se traduce, la un câștig salarial mediu net de 4.876 lei, o sumă de 731 lei/lună pentru rată.
Alte publicații din zona investițiilor susțin că 10%/lună trebuie să fie procentul corect. Adică 487 lei, pentru exemplul de mai sus. Procentul este relativ și depinde de alte tipuri de cheltuieli pe care le mai ai: mâncare, chirie, rata la casă, întreținere. Dacă acestea reprezintă mare parte din buget, atunci chiar și 10% ar putea fi mult pentru tine. În multe cazuri, o rată mare te poate sărăci, neputând să economisești deloc.
Share this post
mașină
credit
leasing
achiziție