Dana Barcan
Editor
duminică, 4 februarie 2024
taxa pe carbon si saracirea romanilor
Fondul Monetar Internațional recomandă Guvernului reducerea deficitului bugetar prin introducerea unei taxe pe emisiile de dioxid de carbon în construcții și transporturi, măsură deja pregătită la nivelul Uniunii Europene. Aceasta ar putea intra în vigoare din 2027.
FOTO: Forbes.ro
Pentru un apartament cu două camere se va plăti cu 800 de lei mai mult pe an, iar cine are și o mașină va achita aceeși sumă. Dacă s-ar aplica taxa pe carbon, cheltuielile populației ar crește cu circa 8% în urban și cu 10% în mediul rural, deci cei de la sate vor putea ajunge în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale.
O locuință încălzită cu gaze naturale emite într-un an 0,205 kg de dioxid de carbon pentru fiecare kWh consumat, deci apar următoarele situații: un apartament de două camere emite anual circa două tone de CO2, un apartament de 4 camere emite 3 tone de CO2, o casă de 120 de metri pătrați izolată emite 6 tone de CO2 pe an.
Un certificat CO2 costă circa 80 euro pe tonă, deci rezultă o creștere de 800 de lei pe an pentru un apartament de două camere, o majorare cu 26% față de costurile actuale, la un preț plafonat. Făcând totalul, costul cu gazele ar ajunge la 3.900 de lei pe an. La un apartament de 4 camere, creșterea este de 1.200 de lei, iar procentual tot cu 26% față de nivelul de acum.
Costul cu gazele ar ajunge la 5.850 de lei anual. La casă, creșterea de cost ar fi de 2.400 de lei anual, ceea ce înseamnă tot 26% ca procent. Costul total anual ar fi însă de 11.700 de lei pe an. Pentru o casă încălzită cu lemne, costurile ar crește cu 4.680 de lei anual, adică cu 48% față de nivelul de azi. Deci, costurile ar ajunge la 14.280 de lei anual.
Și proprietarii de mașini vor avea parte de scumpiri. O Dacia Logan emite 0,116 kg de CO2 pe fiecare kilometru parcurs, astfel că la o medie de 15.000 de kilometri parcurși într-un an se emit două tone de CO2. Introducerea taxei pe carbon va duce la costuri suplimentare de 800 de lei pe an, având în vedere costul unui certificat de 80 de euro pe tonă. Majorarea ar fi de 12% față de prețul actual de 6,5 lei pe litru. Astfel, costul total anual cu carburantul ar ajunge la 7.600 de lei.
Taxa de CO2 pe construcții și în transporturi va aduce scumpiri în lanț la toate produsele și serviciile, cu circa 10%. Odată cu aplicarea acestei taxe, gospodăriile din mediul rural s-ar putea găsi în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale. Dacă această taxă ar reduce deficitul bugetar, ea ar determina o importantă creștere a nivelului de sărăcie al românilor.
Soluția nu ar fi creșterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor. Uniunea Europeană a agreat deja introducerea unei taxe de carbon în construcții și transporturi în decembrie 2022. Intrarea în vigoare a acesteia este programată începând cu anul 2027.
Pentru un apartament cu două camere se va plăti cu 800 de lei mai mult pe an, iar cine are și o mașină va achita aceeși sumă. Dacă s-ar aplica taxa pe carbon, cheltuielile populației ar crește cu circa 8% în urban și cu 10% în mediul rural, deci cei de la sate vor putea ajunge în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale.
O locuință încălzită cu gaze naturale emite într-un an 0,205 kg de dioxid de carbon pentru fiecare kWh consumat, deci apar următoarele situații: un apartament de două camere emite anual circa două tone de CO2, un apartament de 4 camere emite 3 tone de CO2, o casă de 120 de metri pătrați izolată emite 6 tone de CO2 pe an.
Un certificat CO2 costă circa 80 euro pe tonă, deci rezultă o creștere de 800 de lei pe an pentru un apartament de două camere, o majorare cu 26% față de costurile actuale, la un preț plafonat. Făcând totalul, costul cu gazele ar ajunge la 3.900 de lei pe an. La un apartament de 4 camere, creșterea este de 1.200 de lei, iar procentual tot cu 26% față de nivelul de acum.
Costul cu gazele ar ajunge la 5.850 de lei anual. La casă, creșterea de cost ar fi de 2.400 de lei anual, ceea ce înseamnă tot 26% ca procent. Costul total anual ar fi însă de 11.700 de lei pe an. Pentru o casă încălzită cu lemne, costurile ar crește cu 4.680 de lei anual, adică cu 48% față de nivelul de azi. Deci, costurile ar ajunge la 14.280 de lei anual.
Și proprietarii de mașini vor avea parte de scumpiri. O Dacia Logan emite 0,116 kg de CO2 pe fiecare kilometru parcurs, astfel că la o medie de 15.000 de kilometri parcurși într-un an se emit două tone de CO2. Introducerea taxei pe carbon va duce la costuri suplimentare de 800 de lei pe an, având în vedere costul unui certificat de 80 de euro pe tonă. Majorarea ar fi de 12% față de prețul actual de 6,5 lei pe litru. Astfel, costul total anual cu carburantul ar ajunge la 7.600 de lei.
Taxa de CO2 pe construcții și în transporturi va aduce scumpiri în lanț la toate produsele și serviciile, cu circa 10%. Odată cu aplicarea acestei taxe, gospodăriile din mediul rural s-ar putea găsi în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale. Dacă această taxă ar reduce deficitul bugetar, ea ar determina o importantă creștere a nivelului de sărăcie al românilor.
Soluția nu ar fi creșterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor. Uniunea Europeană a agreat deja introducerea unei taxe de carbon în construcții și transporturi în decembrie 2022. Intrarea în vigoare a acesteia este programată începând cu anul 2027.
Pentru un apartament cu două camere se va plăti cu 800 de lei mai mult pe an, iar cine are și o mașină va achita aceeși sumă. Dacă s-ar aplica taxa pe carbon, cheltuielile populației ar crește cu circa 8% în urban și cu 10% în mediul rural, deci cei de la sate vor putea ajunge în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale.
O locuință încălzită cu gaze naturale emite într-un an 0,205 kg de dioxid de carbon pentru fiecare kWh consumat, deci apar următoarele situații: un apartament de două camere emite anual circa două tone de CO2, un apartament de 4 camere emite 3 tone de CO2, o casă de 120 de metri pătrați izolată emite 6 tone de CO2 pe an.
Un certificat CO2 costă circa 80 euro pe tonă, deci rezultă o creștere de 800 de lei pe an pentru un apartament de două camere, o majorare cu 26% față de costurile actuale, la un preț plafonat. Făcând totalul, costul cu gazele ar ajunge la 3.900 de lei pe an. La un apartament de 4 camere, creșterea este de 1.200 de lei, iar procentual tot cu 26% față de nivelul de acum.
Costul cu gazele ar ajunge la 5.850 de lei anual. La casă, creșterea de cost ar fi de 2.400 de lei anual, ceea ce înseamnă tot 26% ca procent. Costul total anual ar fi însă de 11.700 de lei pe an. Pentru o casă încălzită cu lemne, costurile ar crește cu 4.680 de lei anual, adică cu 48% față de nivelul de azi. Deci, costurile ar ajunge la 14.280 de lei anual.
Și proprietarii de mașini vor avea parte de scumpiri. O Dacia Logan emite 0,116 kg de CO2 pe fiecare kilometru parcurs, astfel că la o medie de 15.000 de kilometri parcurși într-un an se emit două tone de CO2. Introducerea taxei pe carbon va duce la costuri suplimentare de 800 de lei pe an, având în vedere costul unui certificat de 80 de euro pe tonă. Majorarea ar fi de 12% față de prețul actual de 6,5 lei pe litru. Astfel, costul total anual cu carburantul ar ajunge la 7.600 de lei.
Taxa de CO2 pe construcții și în transporturi va aduce scumpiri în lanț la toate produsele și serviciile, cu circa 10%. Odată cu aplicarea acestei taxe, gospodăriile din mediul rural s-ar putea găsi în imposibilitatea de a-și achita toate cheltuielile la veniturile actuale. Dacă această taxă ar reduce deficitul bugetar, ea ar determina o importantă creștere a nivelului de sărăcie al românilor.
Soluția nu ar fi creșterea taxelor, ci reducerea cheltuielilor. Uniunea Europeană a agreat deja introducerea unei taxe de carbon în construcții și transporturi în decembrie 2022. Intrarea în vigoare a acesteia este programată începând cu anul 2027.
Share this post
taxă carbon
locuință
contrucții
transporturi